Aarding echt belangrijk



Maar al te vaak tref ik apparatuur waarvan de aarding niet in orde is zonder dat men daar erg in heeft.

Behalve een beetje extra brom is het nauwelijks waarneembaar en zeker bij flinke versterkers met veel vermogen zal het niet snel opvallen.

Een goed voorbeeld zijn alle de oude Fenders. Hoewel oerdegelijk gebouwd is de aarding een zwak punt. Het oog voor de aardkabel is goed bedoeld onder de moer van de zware voedingstrafo geklemt en ook nog eens aan het chassis gesoldeerd.


Door de bewegingen tijdens vervoer en de relatief grote massa van de zware trafo is de mechanische belasting op de bevestigingsbouten hoog en gaan deze in de loop van jaren los zitten. Het gesoldeerde oog komt zelfs los van het chassis getuige deze plaatjes. Gevolg is dat gebruiker onwetend op een ongeaarde amp speelt en een veiligheids risico loopt wat niet onderschat mag worden.

Ook op onderstaande afbeelding is goed te zien dat de las niet meer verbonden is met het chassis en ook verschoven is.


De juiste manier voor het oog van de veiligheidsaarde is een voor dit doel speciaal geplaatst boutje. Dit boutje mag verder geen andere functie hebben of onderdelen mechanisch ondersteunen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van tandveerringen zelfborgend materiaal en borglak.



Kijk voor meer voorbeelden eens bij (schijn)veiligheid

terug naar het menu