Dynacord DC200 Leslie



Een probleem met de hoge tonen, zo werd deze DC200 te koop aangeboden.

Omdat er voor hoog en laag aparte eindtrappen ingezet worden bestond het vermoeden dat één van de amplifiers de geest had gegeven. Uiteindelijk bleek dat er geen sprake was van hoge tonen omdat die voorziening domweg niet meer aanwezig was. Slechts een lege kast met een paar roterende toeters, tenminste als de motor er voor in de stemming was.


Onder in de kast de bekende roterende foam trommel voor de lage tonen.


Een deel van de bedrading was vakkundig van de connector gerukt en op een smerige manier terug geplakt. Dankzij het schema kon dat snel hersteld worden.


Het door de plaatselijke chirurg uitgevoerde soldeerwerk is niet om over naar huis te schrijven, dat beloofd niet veel goeds.


De volgende teleurstelling was het gebroken motorframe. Dit hing aan de laatste drie millimeter.



Na de boutjes uit de motor te hebben verwijderd viel het frame in twee stukken uit elkaar.
Deze beschadigingen zijn vast niet door de fabrikant achter gelaten (?)


En daar bleef het niet bij, de motoren liepen zwaar en de motor voor lage snelheid was helemaal vastgelopen. De hele zaak moest uit elkaar en de lagers worden schoongemaakt. Het bovenste tonlager zat zo vast op de as dat dit uit de lagerhouder werd getrokken wat uiteraard niet de bedoeling is.



Na grondig reinigen alles weer in elkaar gezet en de schuimring voorzien van olie. Deze olie wordt door het poreuze tonlager als een spons opgezogen. Dit systeem staat garant voor een jarenlange smering.


Inmiddels is de nieuwe compression driver (tweeter) binnen


Na de motorklus een mooie prothese gemaakt welke het afgebroken stuk van het frame kan vervangen.


De montageplaat met de 1"3/8 schroefdraad en het motorframe zijn weer ingebouwd, de driver kan nu ook geplaatst worden.


Bovenaanzicht met het originele fabriekslabel.


Montage van de roterende hoorn. Het geweven aandrijfkoord wordt op spanning gebracht door het motorframe dmv de sleufgaten te verstellen


Montage van de driver en de resterende bedrading.


De versterkers zijn opgefrist en ontdaan van alle ongewenste modificatie's.


Dit soort prutswerk kom je tegen, een afgebroken zekeringhouder welke weer aan elkaar is gesoldeerd waardoor de zekering er zo uit valt. Zo loop je het risico dat je amp uitvalt tijdens een optreden en dat voor de paar rotcenten van een nieuwe zekeringhouder.


Een nieuw houdertje staat toch veel netter en is ook bedrijfszeker


Tot slot nog een vervanger voor de ontbrekende footswitch gemaakt voor het schakelen van de motoren. Natuurlijk is de signaalkabel vervangen door een degelijke 230 variant. De nieuwe Ackerman/Binder connector is nog steeds leverbaar. Hierdoor kon een passend pedaal gemaakt worden en het versterkerdeel helemaal origineel blijven.


Op de valreep zat het halve dorp nog even zonder stroom omdat de connector voor de motoromschakeling sluiting maakte. De spanning voor lage snelheid kwam direct tegen het chassis aan door onzorgvulgige montage van de connector en slordige soldeer resten. Weer had de soldeerartiest zijn sporen nagelaten met extra bedrading van een bijgemaakte schakelaar. Het blijft altijd opletten als er door onbekenden aan gewerkt is. Schoonmaken en centreren van de connector was de oplossing.


Bij de uiteindelijk test klonk er tijdens het omschakelen van snelheid een irritante hoge pieptoon uit de baskast. De gebruikelijke puntjes van olie voorzien is een streling voor de oren.


En nu terug naar je baas.....


terug naar het menu